18 Ekim 2016 Salı

Sağlık Hizmetinden Yararlanma- Finlandiya/Lahti

Ne kadar kaçsam da sonunda hastaneye gitmeye karar verdim. Verdim de... Maalesef ilk gidişimde hastaneden çıkmak zorunda kaldım o ayrı. Şimdi sağlık hizmetinden nasıl yararlandığımı anlatayım.




Kendim kaşındım ve bir yağ bezesini sıktım buradayken. Sonra o yağ bezesi iltihap kaptı ve apseye dönüştü. Sonunda apse patladı ancak yara iyileşmek bilmedi. Yaranın kötüleşmesinden korktuğum için antibiyotik tedavisine ihtiyacım olduğuna karar verdim ve migration.fi adresinden hastanelerin listesini çıkardım.  LAMK üniversitesinin Fellmanni kampüsünün bir bina önünde Pharmacy var ve orası hastaneymiş.


Hastanelerde bizim ülkedeki gibi numara sistemi var numara alıyorsunuz sonra sıranız gelince görevli ile konuşuyorsunuz. Görevli adresimi öğrenince benim başka hastaneye gitmem gerektiğini söyledi ve gittiğim hastanenin benim adresimde yaşadığım insanlara bakmadığını söyledi. Yani bizdeki aile hekimi gibi sistemleri var. Ben de tamam deyip dediği hastaneye gittim. Yine numara aldım ve sıramı bekledim ve görevliyle görüştüm.


Görevliye kimlik numaramı verdim. Ülkemizdeki gibi sisteme numaranızı giriyorlar önce. Ancak görevli numaramı girmesine rağmen sistemde çıkmadım. Fin göçmenlik ofisi bana daha önce yanlış kimlik kartı yollamıştı. Sorunun bu olduğunu sanıp durumu açıkladım. Görevli bana bakılamayacağını söyleyince ben de 10 puanlık soruyu sordum:


-Tamam da. Ya durumum ciddi olsaydı? Ben şimdi ne yapmalıyım? Kime gitmeliyim?


Bu sorularım karşısında kala kaldı ve beklememi söyleyip gözümün önümde abartmıyorum 20 dk telden birilerine ulaşmaya çalıştı. Fin insanları hakkında şunu söyleyebilirim: İş konusunda aşırı BECERİKSİZLER. İşi bilen insanı tak diye bulmanız zaman alıyor. Benim gibi onları köşeye sıkıştıran sorular sorduğunuzda resmen apışıp kalıyorlar ve panikliyorlar. Resmen önünüzde çırpınıyorlar. Çünkü ne yapacaklarını tam olarak bilmiyorlar bu durum da sizin sabrınızı bir yerden sonra  zorluyor. Buraya geldiğimden beri karşılaşmadığım sorun kalmayan bir insan olarak artık hastanede sinirim bozuldu ve ağlamaya başladım. 5 milyonluk bir ülkede görevli 20 dk boyunca kimseye telden ulaşamadı. Görevliye kendimi iyi hissetmediğimi  ve beklemek istemediğimi, bu yüzden aramayı bırakmasını söyledim. Görevli cidden yardımcı olmaya çalıştı ancak ne yapacağını o da bilmiyordu. Sonra nereye gitmem gerektiği konusunu tekrar sordum. O an bana yardımcı olacak bilgiyi verdi. Dedi ki:


-Üniversitenin sağlık hizmeti varsa oraya bir sor. Belki onlar yardımcı olurlar.


Eve geldim ve üniversiteye durumu kısaca yazdım. Bana üniversite -o an anlamadım ne demek istediklerini- hastanenin adını sordu ve LAMK'ın hastane hizmeti olduğunu, randevu için Nina adında bir hemşireyi aramamı ya da mail atmamı söylediler. Ben de saf saf hastanenin adını yazdım. Neyse...


Bugün LAMK'ın sağlık binasına gittim ve hemşire ile tanıştım. Hemşire bana gittiğim hastanenin benim her ne olursa olsun gitmeme izin vermemesi gerektiğini söyledi. Bunun üzerine durumun ciddiyetini anladım ve hastanenin bana aslında yardımcı olmaya çalıştığını ancak ne yaptıklarını bilmediklerinden kendimin ayrılmaya karar verdiğini açıkladım.


Meğer hastaneye gitmeden önce benim bu hemşireye gidip sisteme kayıt yaptırmam gerekliymiş. Hemşire sisteme kaydımı yaptırdı ve artık hastanelere gidebileceğimi söyledi.


Hemşire yarama baktı. Antibiyotikli kremle başlangıcın yeterli olacağını düşündü ve bana 3 günlük antibiyotikli krem sıktı ve bantlarımı verdi. Yalnız bana beni çok şaşırtan bilgiyi de verdi:


Eğer antibiyotik kullanmam gerekirse hemşire bana antibiyotik yazamayacak ve beni doktorun görmesi gerekecek. Doktor da bana uygun antibiyotiği yazmak için bazı testler yapacak. Ancak doktora muayene 100 EURO civarındaymış. OHA dedim.


Doktor fiyatları EU vatandaşı olmadığım için bana özel mi bilemiyorum ancak umarım doktorluk işim olmaz. Yediğim halt yüzünden 100 Euro verirsem, en az bir hafta bunalımda olacağım kesin. Cuma yine kontrole gideceğim yaranın durumu için.


Özetle burada doktor reçetesi olmadan antibiyotik alamıyorsunuz ancak hemşireler size antibiyotikli kremler yazabiliyorlarmış. Antibiyotikli kremleri de alabiliyormuşsunuz.


Eve geldiğimde de LAMK studentexchange birimine daha önce gittiğim hastane ile ilgili durumu açıkladım. Çünkü anladım ki hastaneye benim yüzümden uyarı gelebilir. Benden bu yüzden hastanenin adını istediklerini anladığımda durumu hemen yazdım. Umarım gidip geri döndüğüm hastane benim yüzümden bir uyarı almaz.


Durumu özet halinde toparlarsam:
-LAMK öğrencisiyseniz önce studentexchange birimine durumu açıklayıp sizi bir hemşireye yönlendirmesini rica ediyorsunuz.
-Hemşire ile randevulaşıp hemşirenin sizi sisteme eklemesini rica ediyorsunuz.
-Sisteme kayıt yapıldığından artık sizin için belirlenen hastaneye gidiyorsunuz.




Umarım bu bilgilere gerek kalmadan burada vakit geçirirsiniz.











































Hiç yorum yok:

Yorum Gönder