20 Eylül 2016 Salı

Finlandiya- Para yatırma ve Ödeme işlemleri

Bu yazıyı benim gibi Erasmus'la geleceklere ya da bir kaç ay kalacaklara bir tavsiye niteliğinde yazıyorum. Ki baştan yazayım. Bence buraya gelmeyin! Gelecekseniz de paranızla rezil olacaksınız. Hazırlıklı olun.

1 haftalığına turistik gezi için gelecekseniz, gerek yok okumanıza.

Kira ödemek için son günüm.
Elimde para ve banka hesap numarası olan kağıtla bankaya gittim. Sıra bana geldi. Veee bankadaki kadın bana "Nakit para alamıyoruz. Kusura bakmayın" dedi. Geçen sinir bozucu diyalog aynen şöyle:

-Nakit para alamam. Yasak
-Yalnız bugün kiramın son günü ve benim bu parayı ödemem gerek. Ne yapmalıyım?
-Banka hesabı açmalısınız.
-Peki Erasmus öğrencisi olarak banka hesabı açabilir miyim?
-Hayır.
-Peki ne yapmam lazım?
-Bankada hesap açmanız gerek ve ödeme yapmanız gerek.
-Ancak Erasmus öğrencisi olarak hesap açamayacağımı siz söylediniz. Ne yapacağım ben.
-Kendi ülkenizden ödeyin.
-Türkiye AB üyesi değil ve ülkemden kira ödemeye kalkarsam extra 50 euro para daha ödeyeceğim. Ülkedeki hesapla ödeme yapamam.

Bildiğiniz böyle mal bir diyalog yaşadım. Sonra Erasmus'la geçen sene burada okuyan arkadaşımı arayarak böyle birşey var mı diye sordum. Arkadaşım böyle bir durumla karşılaşmadığını ve nakit parayla gayet güzel ödeme yaptığını söyledi.

Bunun üzerine kadına sinirli bir şekilde dönerek durumu anlattım ve "işinizi doğru yaptığınızdan emin misiniz?" diye çıkıştım. Kadın bunun üzerine bu durumun yeni bir karar olduğunu ve Haziran'da alındığını söyledi. Yani başta demesi gerekeni en sonunda söyledi. Bunun üzerine ne yapmalıyım dedim. Bana "bilmiyorum, gidin başka bankalara. sanmıyorum; ancak belki onlar hesap açarlar" dedi.

Bunun üzerine Türk arkadaşlarımı çağırarak bankaları dolandık. 3. banka en sonunda beklediğimiz cevabı verdi. Kağıdımıza baktı ve "Burada barkod var. Bu barkodu okutarak nakit ödeme yapabilirsiniz"dedi. Kiramızı bildiğiniz büfeden ödedik. Üstüne bir de her kira için 3 Euro işlem ücreti ödedik.

Durumu özetlersek:

Haziran 2016'da Finlandiya bankalar için nakit para ödemesini durdurmuş. Ödeme için ya Fin hesabınız olacak ya da AB üyesi olan bir ülkede hesabınız olacak. Ödemeler bankadaki hesabınızdan yapılacak.

Buraya kadar durum anlaşılabilir. Ancak AB üyesi bir ülkeden gelmiyorsanız burada resmen paranızla rezil oluyorsunuz. Ödeme kağıdınızda barkod varsa şanslısınız, büfeden ödeme yapabiliyorsunuz. Büfe olayına gelirsem...

Burada hala asıl işlevini anlayamadığımız (daha doğrusu merak etmediğimiz) "R-Kioski" denilen büfeler var. Bu büfelerden alış-veriş yapıyorsunuz, telefon hattı alıyorsunuz ve kira gibi ödemelerinizi yapabiliyorsunuz. Size verilen ödeme kağıdında barkod varsa, R-kioski'ye gidip nakit ödeme yapıyorsunuz. Büfedeki kişi barkodu okutarak nakit ödemenizi hallediyor.

Geri zekalı oda arkadaşımın annesi yüzünden oda kapım kilitlenmişti ve açılma ücreti de 40 Euro. Detayları bir ara anlatacağım. Bu dediğim için üzgünüm ancak söylemek zorundayım: Oda arkadaşınız ÇİN'den ise kaçın. Bana da acı tecrübe oldu bu durum. Neyse... 40 Euro ücreti vermek zorunda kaldılar ve kapım açıldı. Ancak kapımı açan görevli 40 Euro vermek istediğimde "Nakit para alamam.Bankaya ödeyeceksiniz" dedi. Haydaaaa!!! Açılan kapı da benim kapım olduğu için faturada haliyle benim adım var. Ve faturada barkod yok.

Barkod'a "Switch Code" ya da "Code Switch" diyorlar. Kurumdan 40 Euro ödeme için switch code istedim. Bana gayet rahat rahat bir finli bulun ya da AB vatandaşı bulun. O hesabından ödeme yapsın dediler. Bir de NETBANK diye birşey varmış. Buradan da ödeme yapabilirsiniz dediler. En sonunda ne uğraşacağım deyip ödemeyi çinliye yıktım. Neticede onların hatasıydı.

Erasmusla neden buraya gelmeyin diyorum. Bir kere ödeme olayının çözümünü buraya yazdım. Ancak okulun hazırladığı geziler var. Ben okulun gezisini daha uygun görüp St. Petersburg'a gitmeye karar verdim. Ancak pat diye nakit ödeme bankada olacak yazısı çıktı. Gezi de ayıptır söylemesi 275 Euro. Hollanda'lı arkadaştan rica ederek parayı onun hesabından ödedik. Özetle yine PARAMIZLA REZİL OLDUK. Sırf bu yüzden Lapland (Laponya) gezisinden vazgeçtim.

Geçen hafta yurt bana şikayetleriniz neler diye mail atmamı istedi. Onlara bu ödeme durumunu şikayet olarak şikayetlerimle beraber yazdım. Gerçekten Haziran ayından verilen banka kararını önceden bilseydik buna bir çözüm aramaya çalışırdık.

Buraya gelmeyi düşünüyorsanız bu ödeme olayını muhakkak göz önünde bulundurun.












Hiç yorum yok:

Yorum Gönder