24 Ocak 2023 Salı

Güney Kore- Giriş ve Dönüş süreci

Bu yazıda Kore'nin şurasını burasını görmelisiniz diye bir paylaşımda bulunmayacağım. Yalnız gezmek isteyenler için giderken yapmanız gerekenleri ve dönerken dikkat etmeniz gerekenleri paylaşacağım.

Kore'ye Gitmeden yapmanız gerekenler:
1.Uçak bileti almanız (qatarairways ile Katar aktarmalı uçtum)
2.Otel rezervasyonu yapmanız  (Agoda'dan yaptım)
3.K-ETA vizesi almak
4. Q-code almak

1. Sırasıyla önce uçak biletinizi gidiş ve dönüş olarak alıyorsunuz. Benim gibi bordo pasaportluysanız bunu yapmanız faydanıza. Çünkü Türkiye dünyada şu an gri listede ve bizim gibi turistlere şu an kaçak gözü ile bakılıyor. O nedenle ülkeye döneceğinizin garantisini dönüş biletini alarak gösteriyorsunuz.
Ben qatarairways ile Katar aktarmalı uçtum. THY 'de  Kasım 22'de  Güney Kore'ye sadece gidiş bilet ücreti 45000 tl idi. Bu arada 45000 tl ekonomi bileti, business 100 bindi. Ben qatarairways ile gidiş-dönüş biletimi 25000 tl ödeyerek hallettim. THY'ın bu gereksiz pahalılığını hala anlayamıyorum. Yine hatırlatma için yazayım: checked baggage, uçağa verdiğiniz valiz. en fazla 20 kg olabilir. Bu valize powerbank, telefon adaptörü, elektronik sigara, parfüm ve sıvı deoderontlar koymanız YASAK. Carry on bag denilen kabin bagajı yani yanınızda taşıdığınız çanta. Bu carry on bag içine powerbank, telefon adaptörü, elektronik sigara, parfüm ve sıvı deoderontları koyuyorsunuz. Yine bilgisayarınız bu çantada olmalı. 

2. Otel rezervasyonu için eskiden booking.com sitesini kullanırdım. Sonra sebepsiz bu site ülkemizde kapatıldı ki hala kapalı. İlk kez risk alarak agoda.com'u kullandım ve sorun yaşamadım. Tavsiye ederim. Bu siteden otel rezervasyonunu yaptım.

3. K-ETA vizesi
Şimdi bu elektronik vize için gereken bilgileri doldurmaya başlıyorsunuz. Adres için Kore'deki otelin ya da guesthouse'un adresini ve numarasını yazıyorsunuz. Otel adresini gitmek için telefonu değil, bilgisayarı kullanın. Çünkü adres kısmını bir butonlar sokağı bulup seçip eklemeniz isteniyor. Telden bu iş olmadı. K-ETA başvurusunu Kore'ye gitmeden 2 ay önce yaptım. Yani 2 ay önceden başvurabilirsiniz. Çünkü red yerseniz, Kore konsolosluğundan vize almanız gerekecek. Vize işlemleri de hızlı olmadığı için K-ETA'ya en az iki ay önceden başvurmanızda fayda var. Bu arada bir red yerseniz de korkmayin, 3 kere başvurma hakkınız oluyormuş. Ben başvurduktan 2 saat sonra onayımı aldım. 

4. Q-code
Q-code K-ETA'dan daha önemli diyebilirim. alma ikisi de aslında yine ülkeye girişinizi garanti etmeyen prosedürler.

Q-code için PCR raporu optional, yani tercihe bağlı. ben PCR yapmadım. Aşı ile ilgili kart yükleyeceğim sandım ama öyle bir yer yoktu. Bunun üzerine aşı belgelerimi e-nabızdan çıkartarak yanıma aldım.Q-code’u aldığınızda hemen ekran görüntüsünü alın, telefonla kodun fotoğrafını çekin, pdf olarak download edin ve kendinize gelen maili saklayın.

Ben İstanbul’dayken  Sabiha Gökçendeki qatar airways çalışanları Q-code’u daha uçağa binmeden sordular. Yine K-ETA’yi sordular. Büyük olasılıkla Q-code ve K-eta olmasaydı beni bunları yapmadan uçağa almayacaklardı. O yüzden dikkat ediniz.

Ama kodu almak beni aşırı yordu. Çünkü kodu almak için kore hattınızın olması isteniyor.
Kore hattı için de kore hükümeti 5-10-20 günlük sim kartlar çıkarmış. Prepaid Data Sım deniyor. Simkart almadan önce dikkat etmeniz gereken noktalar şu:

🔺Telefonunuzda sim kart kilidi var mı yok mu diye bakmak. Bu simkart kilidi özellikle son 5 yıllık telefon modellerinde yaygınmış. Simkart kilidiniz varsa sim kart alsanız bile telefonda acılmıyormus. Googledan telefon modelinizi yazarak sim kart kilidi olup olmadığını nasıl öğrenceğinizi bulabilirsiniz.

🔺Yine alacağınız SIM kartın eSIM olup olmadığına dikkat edin. üst model telefonlarda eSIM özelliği varmış. eSIM özelliği olan bir telefonunuz varsa muhtemelen alacağınız SIM kartın önemi yok. Ama benim gibi telefonunuzda eSIM özelliği yoksa yanlış sim kart almış olursunuz.

Ben bu konuda yönlendiren olmadığı için ve güvenemediğim için gereksiz para kaybettim. Sizin için kendui tavsiyemi yazayım: Q-code için otel ya da questhouse’daki sorumlunun numarasını verin gitsin. Sonra kendi numaranızı alınca düzeltirsiniz. Sonra havalimanına indiğiniz gibi hemen sim kart satan yerlere gidin. Kalacağınız süre kadar sım kartı alın. Fiyat kıyaslaması yapmayın. Hepsinin fiyatı aynı👍
Alacağınız SIM kartın data olmasını tavsiye ederim. Data SIM kartlar Türkiyedeki gibi değil. İster 1 günlük, ister 3 günlük, ister 10 günlük alın size sınırsız internet sunuyorlar. Bu sınırsız internet ile whatsuptan istediğinizi arayıp sorabilirsiniz.

Q code almak için ben Türkiyeden Kore simkartı aldım ama şimdi düşününce boşuna yormuşum kendimi. Yine Türkiyedeyken alacağım diyorsanız, açıklayayım:
egmsimcard.co.kr sitesinden 10 günlük data Usim aldım. Sonra guesthouse’un adresini yazdım ve oraya yollamalarını söyledim. Yaptığım hata buydu. Havalimanında aktifleştirme seçeneği var mıydı şu an hatırlamıyorum. Ama varsa havalimanında aktifleştirme seçeneğini seçin. Havalimanında yerimiz yok derse almayın gitsin. Nedenini sonunda yazacağım.
Ödemeyi yaptıktan sonra site sizi facebookta messengerda bir yapay zekaya yönlendiriyor. Ben yapay zekaya messengerdan order (siparis) numaramı yazdım ve Kore numaramı istedim. 6 saat sonra messengerdan bana kore numaram atıldı. Hemen Q-code sistemine yazdım ve Q-code’u aldım.

Ancak numaramı Korede 3. günümde belirttiğim adrese postaladılar. Ben o esnada kendimi garantiye alıp 3 günlük data sim kart almıştım. O 3 günlük kart sayesinde  işlerim kolaylaştı. 

Bunların hepsini yaptınız. Güney Kore'ye yaklaşırken sizin elinize iki kağıt tutacaklar. Onları dolduracaksınız. Sonra giriş yaptığınızda herkese Q-code'u havalimanından gösterin ve sorunsuz insanların önüne geçin. Pasaport kontrolünde sorarlar diye ne olur ne olmaz yanıma aşı sertifikalarımı ve otel rezervasyon çıktısını almıştım. Hiçbir şey sormadılar. Sadece parmak izimi aldılar ve Kore'ye girdim. Size bir kağıt verecekler girerken, onu dönüşte geri vereceğiniz için o kağıda dikkat ediyorsunuz. 

Kore'ye girdiğiniz gibi havalimanında yapmanız gerekenler
1.Internet
2. Ulaşım kartı

1. Kesinlikle internet burada can damarı. Hemen kendinize bir datacell yani sadece interneti kullanacağınız hattınızı alıyorsunuz. Burada google map, Kore ile entegre. Tren saatleri ve otobüs saatleri güncellendiğinde google map ile size anında güncelleme bilgileri geliyor. otobüs durağa ulaşmadan size telle bilgi geliyor. Evet, bu anlamda ülkemdeki GSM operatörlerinin bizi ne derece varoşluğa ittiğini siz düşünün. Ki ben bu sınırsız interneti ilk kez kullamıyorum. 2016’da  Finlandiyada bu sınırsız ve hızlı internet ile tanışmıştım. 2016dan beri ülke internet konusunda daha kaotik oldu.
Google map benim yurtdışı gezilerimde can damarım. Q-code için zorunlu olmasa da zaten bir hat alacaktım. Harita okumayı  ve google map’i nasıl kullanacağınızı biliyorsanız dünyanın her yerini gezersiniz.


2. Ulaşım ve Ulaşım kartı

Buraya gelmeden önce ulaşım kartlarına baktım ve T-money diye bir karttan bahsedildiğini okudum. Ancak havalimanındaki turist information ulaşım kartı için beni CU yazan marketlere yönlendirdi. (Bu arada turist informationdan seoul metro hattı için hazırlanan broşürü almayı sakın unutmayın). CU market de bana CU ulaşım kartı verdi. Ben T-money card deyince de boş boş baktı. Bu Koreli erkekler bizimkilerle öküzlük konusunda yarışır. Arkamdaki adam beni işi görülsün diye ittirince lafı fazla uzatmadan CU kartı alıp çıktım.
CU kart İstanbul kart gibi. Para yüklemeniz  lazım. Meğer para yükleme olayını ayrıca CU centerda yapabiliyormuşum.
Para yükleme için makine önündeyim ve kala kaldım. İngilizce opsiyonu olmasına rağmen aşırı karışık bir para yükleme makinası yapmışlar. Bir genç Koreliye sorayım dedim,  “acelem var" deyip kaçtı. Ondan sonra kuzenim aradı. Kuzenime “kuzen şu an ulaşım kartına para yükleyemiyorum. Makine önünde kalakaldım. Resmen acı çekiyorum. Şu işi halledeyim seni arayacağım” dedim. Kuzen iyi ki aramış beni. Türkçe konuştuğumu duyan bir Türk yardımıma koştu🙏. Sağ olsun, kendisi sayesinde ulaşımı çözdüm. O an uzattığı el benim için çok önemliydi.

CU kart ile Seoul’da güzelde otobüs ve metroyu kullandım. Başka şehir olan Busan'da da otobüslerde kullandım. Busan’a şehitliği ziyaret için gidiyorsunuz.


 Dönüşte dikkat etmeniz gerekenler şu:
Inchon’un 2 tane hava limanı var. Bunlar Terminal 1 ve Terminal 2 diye isimlendirilmiş. Yani Inchon 2 büyük havalimanından oluşuyor. İşin kötüsü terminallerin ikisi de çok büyük ve birbirinden çok uzak. Yani dar bir zamanınız varsa ve yanlış terminale gittiyseniz uçağı kaçırabilirsiniz. Maalesef tercih ettiğim uçak firması qatarairway, terminal 1 diye yazmamış bilete. qatarairways'e özgü mü bilmiyorum ama uçak firmaları terminal 1 diye bilete yazmalılar. Bu konuya dikkat etmeliler.

Ayrıca burada da havalimanına giriş için metroyu kullanıyorsanız 4200 won ödemelisiniz. Trenle havalimanına giriş yaptığımda ücret ödediğim diğer bir ülke de İsveç'ti. Aynı durum burada da var. Ücretli otobüsleri denerseniz para öder misiniz, bilemiyorum. Neyse…

Ben başta terminal 2'ye gittim. Yani yanlış terminale gittim. Bu terminal kore'den, jeju adasına ve busan gibi iç hatlara gidiyordu. Yanlış yerde olduğumuz sezip hemen turist informationa gittim. Düşündüğüm gibi yanlış yerdeymişim ve Terminal 1’e gitmem gerekmiş. tekrar metroyu kullansaydım, para ödeyecektim. Kadın sağ olsun beni uyardı. 3. kata çıkmam gerektiğini, oradaki Shuttle bus’a binerek terminal 1 e gidebileceğimi söyledi. Bu otobüsler ücretsiz. Sayesinde 25 dk sonra otobüsle terminal 1’e vardık.

Terminal 1 aşırı büyük.  Bu nedenle hemen turist informationa gidip valizleri vermek için nereye gitmeniz gerektiğini sorun.
Benim kafama takılan şu Q-code olayıydı. Bununla ilgili dönerken bir şey yapmalı mıyım diye sordum. Bir şey yapmamıza gerek yok dedin.
Dönüşte sadece girişte verilen kağıt istendi. 

Bu verdiğim bilgilerin hepsi OCAK 2023 tarihli. Yani şu an en güncel bilgi bende :) . Güney Kore turistler için aşırı güvenli bir yer. Düşünüyorsunuz umarım oraya gitme şansınız olur. İyi gezmeler . 


ÖNEMLİ NOT: Yanınıza tüm kredi kartlarını alın. Tuhaf bir şekilde tüm kartlar Kore'de geçmiyor. Mastercard ve debit kartım olan Akbank kartım, Katar'da çalışırken, Kore'de hiç bir yer kabul etmedi. 
İki tane visa kartımdan da biri her yerde geçti ama diğeri her yerde geçmedi. Denk geldiğim Türk, Japonya'da böyle sorunlar olmadığını ama maalesef Kore'de 3-4 kredi kartı denemek zorunda kaldığını söyledi. Yazının sonunu da bu şekilde bitereyim. 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder